Kan reinsdyr leve av bare lav?

Er det så mye næring i lav at reinsdyr kan klare seg på en slik diett hele året rundt?

1. september 2009

Om vinteren når det er dårlig med grøntfôr i nordområdene, er lav den viktigste kilden til mat for reinen. Lav er egentlig sopp som har tatt opp i seg små encellede grønn- eller blågrønnalger. Algene driver fotosyntese og leverer sukkerstoffer til soppen. Lavet kan leve på meget utsatte steder, for eksempel på fjell og knauser der vanlige planter ikke har en sjanse. Reinen lever i særlig grad av reinlav som, i motsetning til planter, nesten ikke inneholder cellulose. Til gjengjeld er reinlavet fullt av hemicellulose som er en gruppe lange sukker-stoffmolekyler. Sukkerstoffene sørger for energi til reinsdyrene når hemicellulosen brytes ned i dyrenes fordøyelsessystem. Reinen kan likevel ikke overleve på lav året rundt. Reinlavet inneholder nemlig ikke mye av verken natrium eller nitrogen, og reinen er avhengig av å få fylt lagrene av mineraler om sommeren når den kan nyte godt av frisk, grønn føde som gress, mose og planteskudd. Det er mat av høy kvalitet som i tillegg er spesielt godt egnet for en hardfør drøvtygger som reinen.