Kan dyr av samme kjønn få unger sammen ved kloning?

Når man kan klone en sau, må det vel også være mulig å få to eggceller eller to sædceller til å befrukte hverandre?

Teoretisk sett skulle denne biologiske umuligheten faktisk kunne la seg gjennomføre. I en viss tid etter sammensmeltingen av en egg- og en sædcelle ligger de to kjønnscellenes genetiske materiale atskilt i hver sin såkalte pronukleus. Først noe senere smelter de to delene sammen og setter i gang den egentlige utviklingen av fosteret. Teknisk sett kan det godt la seg gjøre å fjerne den ene pronukleusen, og så erstatte den med en pronukleus fra en forelder av samme kjønn som den gjenværende pronukleusen. Dette eksperimentet er faktisk blitt utført på mus. Overraskende nok viste det seg at de innledende manipulasjonene godt kunne utføres. Den ferdige cellen begynte sin normale utvikling, men så var grensen nådd. Uansett hva forskerne gjorde, greide ikke cellene å fullføre utviklingen. Selv om det vanligvis blir fremholdt at den eneste åpenbare forskjellen på det genetiske materialet i en hannlig og en hunnlig kjønnscelle er selve kjønnskromosomet, må det likevel finnes andre forskjeller som har avgjørende betydning for den videre utviklingen av fosteret. Foreløpig kan ikke to dyr eller mennesker av samme kjønn formere seg sammen.