Kameleon skifter farge med nanokrystaller

Kameleonen skifter farge med nanokrystaller

Forskere har avslørt at kameleoner ikke skifter farge ved hjelp av fargepigmenter, som hittil antatt – men via spesielle nanokrystaller i huden.

2. juli 2015

Et av dyreverdenens mest fascinerende triks er endelig avslørt. Kameleonens fargeskift skyldes ikke spesielle fargepigmenter slik man trodde før.

Forvandlingsartisten bruker derimot nanokrystaller for å reflektere lys ved forskjellige bølgelengder og oppnår dermed lynraske fargeskift i kombinasjon med de underliggende pigmentcellene. Samme mekanisme ser vi hos fisk som kan skinne som polert metall.

En opphisset kameleon skifter farge

En gruppe sveitsiske forskere ved universitetet i Genève studerte huden til panterkameleonen fra Madagaskar under et elektronmikroskop og fant at den har lysreflekterende celler, der hver enkelt celle inneholder et velordnet gitter med flere hundre tusen krystaller.

Avstanden mellom krystallene endres når dyret blir stresset og huden utvider seg. Under cellelaget har kameleonen et annet lag med større krystaller som reflekterer store deler av lyset og strålingen fra Solen.

Forskerne tror cellene kan regulere kroppstemperaturen, og kombinasjonen av de to cellelagene er et evolusjonært fremskritt. Det er bare hannene som kan trylle med fargen.

Forskjellen på en avslappet og opphisset kameleon:

1: Hos en rolig kameleon sitter krystallene tett og reflekterer grønt og blått lys ved henholdsvis mellomlang og kort bølgelengde.

2: En stresset kameleon blåser seg opp, avstanden mellom krystallene tiltar slik at de reflekterer gult og rødt lys ved lengre bølgelengder.

Kameleonen er ikke enestående