Isbjørn med kul på magen

Isbjørnen er immun overfor hjerte- og karsykdommer

En fullvoksen isbjørn sleper rundt på 200 kg kroppsfett, men trenger ikke frykte hverken kolesterol eller hjerte- og karsykdommer. Bjørnen har utviklet et unikt gensett, som fjerner kolesterol og fettstoffer fra blodbanen.

3. november 2014 av Karen Grubbe og Rasmus Palludan

Isbjørnen elsker å legge i seg spekkfet sel. Men trass i den fete kosten har ikke isbjørnen problemer med hjerte-karsykdommer. Det er noe en internasjonal gruppe forskere fra USA, Kina, Danmark og Grønland har funnet ut. I løpet av evolusjonen har isbjørnens hjertekarsystem tilpasset seg store fettmengder.

VIDEO: Se hvorfor en isbjørn ikke må tenke på fettprosenten:

Vi gjør oppmerksom på at videoen er på engelsk og uten undertekster.

En isbjørn har ekstrem fettoleranse

Basert på vevsprøver fra 79 isbjørner og 10 brunbjørner undersøkte forskerne isbjørnens gener og sammenlignet dem med tilsvarende fra brunbjørnen. Prøvene avslørte at isbjørnen opprinnelig stammer fra brunbjørnen, men at den for under 500 000 år siden begynte å skille seg ut og utvikle sin egen evolusjonære gren for å kunne tilpasse seg det arktiske klimaet.

I løpet av det som i evolusjonær målestokk er kort tid, utviklet isbjørnen blant annet den hvite pelsen og en ekstrem fettoleranse, noe som har vist seg livsnødvendig for å overleve de iskalde arktiske vintrene.

Unik genpulje gjør en isbjørn kolesterolfri

Av i alt 20 gener hos isbjørnen, som sannsynligvis ble favorisert gjennom evolusjonen, er ni knyttet til hjerte-karsystemet. Et av de ni genene finnes også hos mus, rotter og mennesker, der det koder for et bestemt protein, APOB, som effektivt fjerner kolesterol og andre fettstoffer fra blodet.

Neste skritt for forskerne er å kartlegge genomer fra fossile isbjørner for å finne ut helt nøyaktig hvordan den genetiske tilpasningen i sin tid fant sted.

Fettet er nødvendig

Isbjørnen veier rundt 400 kilo. Halvparten er fett, en livsnødvendighet i kaldt arktisk klima.

VARMEISOLERING Under huden ligger et tykt fettlag, mens huden er svart og absorberer solvarmen.

VÆSKEFORSYNING Når kroppsfettet forbrennes, dannes væske som dyret har bruk for i Arktis’ isørken.

FETTDEPOTER Størstedelen av isbjørnens fett er fordelt på ryggen, magen og bakkroppen.