Zombie: Veps hjernevasker marihøne med virus

Veps gjør marihøne til zombie

Snyltevepsen kan gjøre en marihøne til zombie. Den paralyserte marihønen ender opp som livvakt for vepselarvene, som trygt klekkes under marihønen.

26. mai 2015

Lumsk virusangrep gjør marihøne til zombieslave

Snyltevepsen Dinocampus coccinellae er beryktet for evnen til å forvandle marihøner til zombier.

Hvordan vepsen får til dette, har forskerne ennå ikke klart å gjennomskue, men nå har en fransk-kanadisk forskergruppe avslørt snyltevepsens hemmelige våpen.

Den lar et virus angripe marihønens hjerne og nervesystem slik at marihønen paralyseres og kommer under snyltevepsens kommando.

På den måten tvinger snyltevepsen marihønen til å oppføre seg som en heltids barnevakt som passer på vepsens avkom.

Marihøne forvandles til vepsens livvakt

Med brodden legger snyltevepsen et virusinfisert egg inn i marihønens kropp. Når egget blir klekket, sprer viruset seg til marihønen som fra da av ser det som sin fremste livsoppgave å beskytte vepselarven til den har utviklet seg til fullt flygeklar veps.

1: Snyltevepsen legger et egg infisert av virus inn i kroppen til marihønen.

2: Egget klekkes etter ca. 20 dager og blir en vepselarve som kommer ut av marihønens bakkropp. Samtidig spres et til nå ukjent RNA-virus som kalles D. coccinellae Paralysis Virus fra det klekkede egget til marihønens hjerne og nervesystem. Viruset angriper hjernecellene og fører til at dyret blir delvis lammet.

3: Larven spinner en kokong mellom bena på marihønen, som blir liggende oppå kokongen og forsvare larven mot rovdyr mens den utvikler seg til ferdig veps.

4: En ung veps kommer ut av kokongen.

Ifølge forskerne blir cirka en fjerdedel av marihønene friske igjen når vepsen forlater dem.

Insekter bruker alle knep for å overleve Den lille marihønen er ikke det eneste offeret i krypenes kamp for å overleve. Les mer i vår artikkel om krypenes kunstgrep: