Ants

Maur formerer seg ved kloning

En bestemt maurart i Amazonas formerer seg uten seksuelt samkvem. Alle samme er hunner.

22. oktober 2009

Biologi Maurarten Mycocepurus smithii har overrasket forskerne. Nye DNA-prøver viser både at samtlige maur av arten er hunner og at maurene formerer seg uten å hengi seg til noen form for seksuelt samkvem.

Alle maurene i en familie er nemlig kloner – altså genetisk identiske utgaver – av dronningen, familiens overhode. Det viser en undersøkelse av en gruppe maur fra Amazonas, utført av biologen Anna Himler ved University of Arizona.

Kloning av hunner er noe nytt

Man kjenner til sexløs reproduksjon av hanner hos andre dyr, men en tilsvarende reproduksjon av hunner har man aldri før observert. Da forskerne undersøkte maurenes kjønnsorganer, kunne de se at flere organer som vanligvis brukes i formeringen, manglet hos Mycocepurus smithii.

Ifølge Anna Himler er det både fordeler og ulemper ved reproduksjon uten sex. Fordelen er blant annet at maurene kan konsentrere seg om å skaffe mat ved å dyrke sopp. En ulempe er det at de lett blir ofre for parasitter fordi de genetisk like maurene har samme immunforsvar.