sugarfree cockroach

Kakerlakker er mutanter

Ved å endre smaksløker har de på få år fått avsky for alt søtt – også for giften vi legger ut for dem. Hva blir deres neste trekk?

3. januar 2014 av Lise Tønner

Siden midten av 1980-tallet har skadedyrbekjempere podet kakerlakkfeller med søt lokkemat for å komme de brune og plagsomme insektene til livs.

Det har fått den tyske kakerlakken Blattella germanica til å anlegge en genial overlevelsesstrategi. Ved å fremkalle en mutasjon i smaksløkene har insektet på rekordtid fått kraftig aversjon mot søtsaker. Det som tidligere smakte søtt og lokket til seg kakerlakkene, smaker nå bittert og får dem til å holde seg på avstand. Skadedyrbekjemperne er slått sjakkmatt.

Forskere undret seg

Forskere ved North Carolina State University i USA undret seg over at visse bestander av den tyske kakerlakken Blattella germanica ikke lenger lot seg lure til å krype inn fellene, men tilsynelatende hadde fått aversjon mot sukker. Svært demonstrativt avviste kakerlakkene den søte lokkematen.

Det skulle imidlertid gå 20 år før forskere fra den samme forskningsgruppen i USA tok tak i mysteriet om kakerlakkenes motvilje mot sukker. Våren 2013 kunne de offentliggjøre resultater fra nye undersøkelser der de hadde sett nærmere på utvalgte bestander. De overraskende resultatene viste hvorfor kakerlakkene tilsynelatende var blitt smaksforvirret.

Mutasjon i smaksløkene

Kakerlakkenes motvilje mot sukker – nærmere bestemt glukose – skyldes trolig en mutasjon i kakerlakkenes smaksløker. Mutasjonen fører til at det som tidligere smakte søtt, nå smaker bittert for kakerlakkene. Resultatet er at insektene har fått avsky for alt søtt og dermed unngår insektfeller med søt lokkemat.

Les mer om de oppsiktsvekkende forskningsresultatene – og om skadedyrbekjempernes mottrekk i Illustrert Vitenskap nr. 2/2014, og se en video fra forsøket der kakerlakkene avstår fra en lokkende porsjon syltetøy til fordel for noe mindre søtt.