Hvorfor flyr sommerfuglene aldri i regnvær?

Jeg har aldri sett en sommerfugl fly i regnvær. Jeg har hørt at det er fordi regnet ville ha vasket bort støvet fra vingene, men er dette riktig?

Det er helt riktig at sommerfuglene ikke flyr i regnvær, og det gjelder faktisk alle insekter. En gammel forklaring på sommerfuglenes manglende vilje til å bevege seg i regnvær er at vannet skyller støvet av vingene, og at de i så fall ville dø. Dette har imidlertid ingenting med virkeligheten å gjøre. Hvis ikke sommerfuglene blir utsatt for svært hardhendt behandling, vil de ikke bli nevneverdig påvirket selv om store mengder støv forsvinner. Støvet på sommerfuglvingene er i virkeligheten små, fargede skjell. Amerikanske forskere som studerer den store monarksommerfuglens vandringer, gnir rutinemessig bort skjellene på den ene vingen for å få feste for et selvklebende nummer på dyrene. Det sjenerer ikke sommerfuglene, som deretter uten problemer gjennomfører et 2000 km langt trekk til vinteroppholdsstedene i Mexico. Når verken sommerfugler eller andre insekter liker å fly i regnvær, har det en enkel forklaring. Regndråpene er så store og tunge i forhold til insektene at regn er en reell fysisk fare for dem. Hvis dyrene ikke blir såret ved selve sammenstøtet med en dråpe, kan dråpene være tunge nok til å slå dem til bakken. Der vil for eksempel en havarert sommerfugl være et lett bytte for forbipasserende insektetere.