Hvordan trosser små dyr strømmen?

Fisk kan svømme mot strømmen, men hva med alle insektene og smådyrene som lever i bekker eller elver – hvorfor blir de ikke skylt ut i havet?

Det er ikke lett å være lite insekt i en strøm av vann. Insektene som lever på utsatte steder, for eksempel på en stein midt i strømmen, må kjempe konstant for ikke å bli skylt bort. Det er en tanke lettere for bunndyrene som tross alt kan søke ly under blader eller steiner på bunnen. Strømmen vil uunngåelig flytte mange insekter og andre smådyr i retning havet. Britiske forskere har for eksempel undersøkt en liten elv i Wales, og bare fra dette stryket mener de at over 260 000 ferskvannstanglopper blir skylt i havet i løpet av et år. Det skyldes ikke at smådyrene mangler vilje til å bli værende der de er. En stor del av dyrene er faktisk svært oppsatt på å trosse strømmen, og straks det gir seg en sjanse, beveger de seg oppover mot strømmen. Det finnes til og med små flimmermark som kjemper seg uten stans opp mot den kraftige vannstrømmen. Selvfølgelig kommer det hele tiden nye dyr til, ellers ville vassdraget etter hvert blitt tomt for smådyr. Dyrene formerer seg flittig, og noen av dem har utviklet smarte metoder for å kunne holde seg i strømmen. Mange av larvene og nymfene som lever i elver og bekker, blir til flygende insekter som voksne, bl.a. vårfluer, døgnfluer og slørvinger. De forlater vassdraget for å pare seg før hunnene finner egnede steder å legge eggene. Forskere har injisert noen av de flygende hunnene med litt radioaktivt materiale, slik at de kunne følge med i hvor insektene fløy. Det viste seg at mange av artene hadde en medfødt trang til å fly opp mot strømmen for å legge egg. På den måten koloniserer de hele tiden elven ovenfra så den ikke går tom for insekter.