hveps

Har bier og veps makne bol?

Vepser og bier ligner hverandre en god del, men benytter de samme byggeteknikk?

11. mars 2013

Dronningen starter selv

Vepsen bygger nye bol hvert år, og fordi det bare er dronningen som overvintrer, står hun selv for første byggetrinn. Byggematerialet består av papirmasse som dronningen lager ved å blande trefibre med spytt.

På innsiden av eksempelvis et tak former hun en horisontal tavle som består av 20–40 sekskantede celler som vender nedover, og dekker det hele med et beskyttende hylster. Hun legger ett egg i hver celle, og når de første arbeidervepsene klekkes ut, er det de som fortsetter utbyggingen av bolet.

Bier bygger annerledes

Bienes bol er også bygd opp av tavler med sekskantede celler til egg og larver, men ut over det er det liten likhet med vepsenes arkitektur. Bienes tavler er plassert i vertikale søyler, og mens vepsetavlene bare består av et enkelt lag celler, består en bitavle av to lag der cellene er plassert rygg mot rygg.

Biene lager heller ikke noe beskyttende hylster rundt tavlene, men dekker i stedet innsiden av hulrommet med et stoff som kalles propolis og virker sopp- og bakteriedrepende.

Bier bruker tre materialer

Voks: De fleste bier bygger med voks som produseres i spesielle kjertler som de har i bakkroppen.

Leire: Mange enslige bier og små bisamfunn bygger bol av leire.

Harpiks: Filippinsk kjempebie har spesialisert seg på å bruke harpiks.