bananfluelarve

Fluelarve ser lys med hele kroppen

Bananfluelarven tar snedig strategi i bruk for å overleve.

10. mai 2011

Hva bør en bananfluelarve gjøre for å overleve og bli til ferdig bananflue? Den ypperste strategien er naturligvis å grave seg langt inn i en frukt der det er mat i overflod, og der larven samtidig ligger godt beskyttet mot selv å bli spist av fugler eller andre dyr.

Man har lenge visst at bananfluelarven har lysfølsomme celler i hodet, som utvikler seg til øyne hos den ferdige fluen. Når larven borer hodet ned i frukten, trekkes samtidig rullegardinen ned for lyset, og larven vet at den er på riktig vei. Men hvordan kan larven vite når resten av kroppen er innenfor i det mørke og vernende paradiset? Og at den ikke bare skjuler hodet mens kroppen henger utenfor og røper eieren for sultne og nådeløse fiender og forfølgere?

Nå har amerikanske forskere ved Howard Hughes Medical Institute, University of California og New York University funnet svaret. Bananfluelarven har lysfølsomme celler i huden, og de er spredt utover hele kroppen. Cellene fortsetter å registrere dagslyset helt til lyset slukkes i de siste cellene ytterst i halen, altså når larven har begravd seg fullstendig i saftig fruktkjøtt der den kan slappe av og lange i seg uten frykt for å bli oppdaget og spist av en som er enda større og sterkere.

Forskergruppen gjorde sin oppdagelse ved å genmanipulere bananfluer slik at de ikke lenger dannet øyne. Så skannet de huden på larvene for lysfølsomme celler, og fant dem. Deretter kunne forskerne fastslå etter forsøk at larver uten de normale forstadiene til øyne, fremdeles var følsomme overfor lys.

Huden sanser lyset

Bananfluelarvene har best sjanse til å overleve dypt inne i en frukt. Når de lysfølsomme hudcellene ikke lenger merker lyset, er larven fullstendig skjult for rovdyr.