Hvorfor har spissmusen så lang snute?

Snuten på en spissmus ligner en snabel. Er spissmusen i slekt med elefanten?

1. september 2009

Selv om mange av de rundt 376 spissmusartene har merkverdig lang snute, som absolutt kan ligne en snabel, er spissmusene ikke nær beslektet med elefantene. Både spissmus og elefanter er riktignok pattedyr, men mens spissmus er i nær slekt med blant annet flaggermus og primater, er det sjøku og fjellgrevlinger som er elefantenes nærmeste slektninger. Spissmus ligner på sett og vis en vanlig mus, men spissmusen er slett ingen gnager som musen. Dyrene med de lange snutene hører i stedet til en orden av insektetere. I denne ordenen som også omfatter pinnsvin og muldvarp, er den lange og spisse snuten et generelt fysiologisk trekk. Navnet insekteter er litt misvisende, for dyrene kan også sette til livs andre smådyr i tillegg til planter og sopp. Spissmusens lange og bevegelige snute utgjør et effektivt redskap for å finne mat i for eksempel sprekker og hull i jordbunnen. Snuten har god plass til ekstra mange følehår, som er til uvurderlig hjelp for spissmusen når den er ute i naturen om natten for å finne føde.