bacteria

Hvordan kan bakterier leve uten hjerte?

Hvordan blir oksygen og næringsstoffer frraktet rundt uten hjerte?

Bakteriene er stort sett noen få mikrometer lange. På denne lille overflaten går det greit å oppta oksygen og næringsstoffer og kvitte seg med avfallsstoffer som karbondioksid ved å benytte såkalt diffusjon, som er en tilfeldig bevegelse av molekyler.

Flercellede dyr er langt større, ta eksempelvis den over 30 meter lange blåhvalen. I et så stort dyr kan ikke diffusjonen stå for tilførsel av oksygen og næring til cellene og utførsel av avfallsstoffer, det går ikke fort nok. Derfor er det nødvendig med et kretsløp med en pumpe – hjertet – som kan føre blodet rundt. Blodet går via lungene der det tas opp ok-sygen og frigis karbondioksid.

Derfra strømmer blodet ut i kroppen gjennom stadig mindre årer helt til det når de fine kapillærårene i vevet. Kapillærårene ligger så tett inntil cellene at utskiftingen av karbondioksid med nye tilførsler av oksygen til cellene kan foregå som allerede nevnt – med enkel diffusjon.