Hvordan definerer man et dyrs alder?

Vi hører ofte om dyrs alder, men hvordan går forskerne frem for å finne den?

1. september 2009

Metoden avhenger av hvilken dyregruppe det er snakk om. Hva fugler angår, må biologene ofte nøye seg med å vurdere fjærdrakten når de skal avgjøre om eksemplaret er ungt, voksent eller gammelt. Pattedyrs alder kan anslås ved å granske tannslitasjen, men denne metoden er ikke alltid nøyaktig. Derimot disponerer biologene en nøyaktig metode når det gjelder fisk. Fisk har en liten ørestein, en otolitt, og på samme måte som trærnes barkvekst skaper årringer, avleires det kalk i fiskenes øresteiner som røper deres alder. Ofte kan fisk aldersbestemmes med en nøyaktighet på ett år. Noen metoder sikter seg inn på bestemte arter. Man arbeider for øyeblikket med å utvikle en ny teknikk for å aldersbestemme narhvaler ved Københavns Universitet. Der utnytter man at linsekjernen i øyet inneholder asparaginsyre som nedbrytes langsomt i dyrets livsløp. Holder prøveresultatene mål, kan det tyde på at narhvaler kan bli 60–70 år gamle, noe som er dobbelt så mye som hittil antatt.