Snail parasite

Hjerneparasitter gjør sine ofre til zombier

Det er en forferdelig skjebne som innhenter en snegl og en maur i disse to videoene. De viser hvordan parasitter kan overta kontrollen med sine ofre.

8. november 2012 av Anders Priemé

Det kryr av hjerneparasitter i naturen. Noen angriper bare dyr, mens andre ikke går av veien for å kaste seg over et menneske.

Parasittene overtar ofrenes hjerne og kropp og manipulerer dem til å hjelpe parasitten med å gjennomføre sin livssyklus. Alt fra sopp og ormer til mikroskopiske amøber kan infisere, overta og drepe dyr på en rekke forskjellige måter.

Les mer om hjerneparasittene her:

Video Nedenfor er to grusomme eksempler på hjernekontroll i dyreverdenen. I den første videoen blir en ravsnegl infisert av en flatorm som får sneglens antenne til å ligne en mark, noe som er en godbit for fugler – som parasitten gjerne vil ende i. I den andre videoen blir maur og andre dyr infisert med soppsporer fra den parasittiske soppen Ophiocordyceps unilateralis. Den får sine ofre til å krype høyt opp og bite seg fast, deretter dør mauren, og soppen bryter ut av hodet til mauren og drysser soppsporer ned over de andre maurene.

Video: Snegl