Den usynlige elven

Galleri: Naturens egen Noahs ark

Mekong i Sørøst-Asia renner over 4000 km gjennom områder som har vært stengt land for forskerne i mange tiår på grunn av krig og uroligheter. Nå er det åpnet for utforskning, og utallige ukjente og truede dyrearter har levd i skjul her.

28. oktober 2011

Chavthou Thou hopper opp på fjellhyllen og tramper hardt. Et stort stykke av berget gir etter og rutsjer nedover fjellsiden, mens den kambodsjanske forskeren står stille et øyeblikk for å gjenvinne balansen.

Han har som naturforsker for organisasjonen Flora and Fauna International, klatret rundt i Cardamomfjellene i Pursatprovinsen i Kambodsja tusenvis av ganger tidligere, og han vet derfor nøyaktig hvor han skal tråkke for å unngå landminer, giftige planter, torner og løse steiner.

”Da tråkker jeg ikke på den på veien tilbake,” forklarer han, før han ubesværet fortsetter oppover. Over ham stenger trærne den glohete kambodsjanske solen ute, og den nesten usynlige stien Chavthou følger går bratt oppover og er ofte blokkert av grønne planter som han slår ned eller til side med en kjepp.

”Når man er vitenskapsmann her, gjelder det både å ha god kondisjon og god hjerne,” sier han spøkefullt.