Nazca booby

Mobbing går i arv hos sjøfugler

Hos mennesker ses det ofte at barn som er utsatt for vold og misbruk, selv blir voldelige. Det samme mønsteret kan ses hos fugler, sier forskere ved bl.a. Wake Forest University i North Carolina, som har fulgt en koloni av nazcasuler.

26. januar 2012

Nazcasulen lever i store kolonier på Galápagosøyene, og når foreldrene er ute og skaffer mat, etterlates ungene alene i redet. Etter kort tid dukker andre voksne fugler opp, som er aggressive mot ungene og prøver å utføre seksuelle handlinger med dem.

Når ungene senere selv bygger rede og får unger, gjentar mønsteret seg: De begynner å gå på besøk i de andre ubevoktede redene for å mishandle unger.

Stress i ung alder øker aggressivitet

Det skyldes ifølge forskerne trolig at stresspåvirkningen i ung alder fører til økt aggressivitet når ungene blir voksne. Forskerne har målt fuglenes innhold av stresshormonet kortikosteron, som tilsvarer kortisol hos pattedyr. Innholdet femdobles hos fuglene under mishandlingen og er fortsatt høyere morgenen etter.

Så store endringer i en unges hormonbalanse påvirker den såkalte nevroendokrine utviklingen og fører til atferdsendringer senere i livet.