Hvorfor flyr ikke brevduene seg vill?

Hvordan kan en brevdue være i stand til å finne veien over hundrevis av kilometer?

1. september 2009

Man har lenge visst at brevduer orienterer seg etter kjennemerker i terrenget de flyr over – for eksempel landeveiene i et landskap de føler seg hjemme i. Men nå tyder helt ny forskning på at fuglene også har en magnetisk sans som gjør dem i stand til å orientere seg etter den magnetiske nordpolen. Som del av et forsøk satte newzealandske forskere noen brevduer i en spesiallagd tunnel av treverk med et fôringsbrett i hver ende. Rundt røret var det lagt magnetspoler som kunne slås av og på slik at forskerne enten kunne la naturens magnetfelt få virke eller selv skape et kunstig magnetfelt. Duene ble lært opp til å fly til den ene enden av røret når spolene var slått på, og til den andre enden når de var slått av. Fuglene klarte oppgaven uten problemer, men evnen til å velge riktig fôringsbrett sviktet totalt da forskerne festet magneter til nebbene. Forsøket viser at duene faktisk har et slags kompass i nebbet som lar dem føle Jordens magnetfelt. Forskerne tror at duene tar denne spesielle evnen i bruk når de skal navigere over lange avstander eller finne veien til dueslaget over nytt og ukjent terreng.