Hva er grunnen til at noen fugler beveger seg rykkvis?

1. september 2009

Nesten all anatomi hos fugler er utviklet i retning av at de skal bli uovertrufne mestere i å fly. De har lettere og spinklere knokler og svakere muskler som er tilpasset flygeevnen og følgelig ikke er optimale på landjorden. Derfor kan enkelte fugler virke mindre elegante i bevegelsene enn for eksempel pattedyr. Fuglene mangler ekte muskelvev nederst i bena, noe som kan være blant årsakene til at noen arter virker litt stive og stakkato i bevegelsene. Til gjengjeld betyr fraværet av muskler at bena er lettere og mer motstandsdyktige overfor kulde. Svømmefugler, blant annet ender, er i hovedsak utviklet for å kunne fly og svømme og må derfor finne seg i å ha et vrikkende og vraltende ganglag på land. Enkelte fugler, blant andre høns og duer, gjør dessuten noen tydelig rykkvise bevegelser med hodet, det blir kastet frem og tilbake når de går. Ornitologene mener at dette gir mekanisk støtte som bidrar til å holde balansen, samt har stor betydning for fuglenes synsevne. Ved å holde hodet ubevegelig så lenge som mulig i en bestemt stilling før det beveges videre til neste bestemte stilling, oppnår fuglene sannsynligvis et bedre visuelt inntrykk av sine omgivelser.