Lizard iq-test

Firfirsle kan løse problemer

Amerikanske forskere har satt firfirsle på prøve i en intelligenstest, og de klarte den bedre enn en rekke fugler.

28. februar 2012

Firfisler kan lære å løse problemer som de tidligere ikke har vært borti. Slik konkluderer forskere ved Duke University i USA etter forsøk med firfisler av arten Anolis evermanni, som er kjent for velutviklet tilpasningsevne.

Forskerne satte blant annet firfislene på prøve i et forsøk med to hull. I første omgang var det ene tomt, mens det andre, som var dekket av et blått lokk, inneholdt en mark. Firfislene lærte raskt å vippe av lokket for å få tilgang til maten.

I neste forsøk la forskerne lokk over begge hullene – det ene lokket var blått, det andre blått med en gul kant. Også da brukte firfislene kort tid på å koble lokkfargen til plasseringen av marken. Til slutt byttet forskerne om på lokkene, men nok en gang var det to firfisler som ikke lot seg lure.

Undersøkelsen viste overraskende nok at firfislene løste denne oppgavetypen både bedre og raskere enn en rekke fugler. Forskerne tror at det bl.a. kan skyldes at firfislene, som spiser mindre enn fugler, bare fikk ett forsøk per dag. Klarte de ikke oppgaven, fikk de ikke mat før neste dag.