Får ikke løvene høyt kolesterol?

Hvordan kan rovdyr som lever bare av kjøtt, dekke behovet for næringsstoffer? Og får de ikke for høyt kolesteroltall?

Løver, ulver og andre kjøttetere får naturlig nok mye mer proteiner enn dyr som har en mer variert kost eller er planteetere. Til gjengjeld har rovdyrene en spesialisert fysiologi og fordøyelse som gjør at de kan utnytte den ensidige kosten optimalt. Derfor kan rovdyr bryte ned proteinene effektivt takket være et høyt innhold av det viktige proteinnedbrytende enzymet pepsin i magesekken. På samme måte kan dyrene også bryte ned en rekke fettstoffer. Mangelen på karbohydrater er heller ikke noe stort problem, for byttedyrene inneholder faktisk en viss mengde karbohydrater, særlig i blodet. Det er for øvrig derfor blod smaker søtt. Det er så vidt vi vet aldri noen som har fulgt utviklingen i en løves kolesteroltall. Men noen forskere tror at grunnen til at rovdyr har en relativt lav gjennomsnittslevealder, er kosten. En diett med store mengder protein og fett gir forskjellige sykdommer som før eller senere tar livet av dyret eller hemmer det så mye at det ikke lenger klarer seg i flokken.