Giant spiderweb

Ny edderkoppart står bak enorme nett

Edderkopp fra Madagaskar spinner det hittil sterkeste materialet som er funnet i naturen.

21. mars 2011

I regnskogene øst på Madagaskar har biologer blant annet ved Slovenian Academy of Sciences and Art påvist en ny edderkoppart med en karakteristisk type nett som vitenskapen ikke har sett maken til. Edderkoppen tilhører Caerostris-slekten.

De bærende trådene i nettet er opptil 25 meter lange, og nettarealet kommer opp i nesten 3 m2 som ifølge biologene er det største nettet man noen gang har målt. Den gigantiske størrelsen gjorde forskerne interessert i trådenes bruddstyrke.

Fysiske tester med edderkoppens forankringstråder viste at det dreide seg om det sterkeste biomaterialet man til nå har funnet i naturen. Trådene til den nye edderkoppen er dobbelt så sterke som de sterkeste silketrådene man vet om, og mer enn 10 ganger sterkere enn kevlar. Forskerne tror edderkopptråden vil inspirere til utvikling av nye og sterke materialer. Edderkoppen har utviklet tråden fordi den spenner nettet tvers over elveløp, noe som krever ekstra sterke tråder og nett.