Spider Argiope keyserlingi

Edderkopp beskytter nettet med et stort kryss

Hjulspinnerne lager et kryss i nettet for å fortelle fugler og store insekter at de må fly utenom

28. oktober 2011

En av edderkoppslektene, de såkalte hjulspinnerne, har utviklet en spesiell metode for å verne nettet mot skader. Hjulspinnerne dekorerer nettet med et stort kryss, og hensikten er å fortelle fugler og store insekter at de må fly utenom. Det sier i hvert fall biologene ved University of Melbourne i Australia.

Biologene lot ufyselig mange hjulspinnere av arten Argiope keyserlingi spinne nett i noen rammer i laboratoriet. Deretter sørget biologene for å skade nettene på ulikt vis mens de studerte hvordan edderkoppene reagerte. Edderkopper som fikk så store skader på nettet at de kunne ha vært forårsaket av at en fugl hadde fløyet på det, brukte deretter ekstra mye tid og anstrengelse på å lage et stort og tydelig kryss i nettet.

De hvite kryssene i nettene har vært kjent lenge, men formålet med dem har forskerne vært uenige om. En teori har vært at de skulle tiltrekke seg byttedyr, en annen at det skulle virke avskrekkende på rovdyr som så på edderkoppen som mat, og en tredje at krysset skulle kamuflere edderkoppen i nettet.

Nå har forsøket avgjort debatten, hevder de australske forskerne.