Planet of the apes

Dyrs evner forbløffer forskerne

Vanligvis sier forskerne at bevissthet og logisk sans er egenskaper som hever mennesket over dyr. Men i disse unike videoklippene demonstrerer dyr begge deler.

16. juni 2014 av Rasmus Kragh Jakobsen

Hver gang forskerne har pekt ut en evne som unikt menneskelig, har dyr vist seg å kunne det samme. Forskerne arbeider med å finne den lille forskjellen som skiller mennesket fra dyr.

Noen dyr er seg selv bevisst

En snedig test avslører om dyr er seg selv bevisst. Under bedøvelse får dyret satt et smaks- og luktfritt merke i pannen.

Når ”offeret” våkner blir det satt foran et speil, og hvis dyret studerer speilbildet nøye eller forsøker å gni bort merket, mener forskerne at det er seg selv bevisst og har en forventning om hvordan verden ser ut.

Menneskeaper, skjærer og delfiner har bestått testen som babyer klarer først når de er over 15 måneder gamle.

Kråker er oppfinnsomme

Mange dyr er også forbausende flinke problemknusere. I et av de mest imponerende nyere forsøkene har kornkråker demonstrert en utrolig oppfinnsomhet.

Fuglene presenteres for et smalt rør med vann der det ligger en larve og flyter, men som de ikke rekker ned til. Ved siden av ligger en liten haug med steiner, og fuglene begynner uten å nøle å fylle stein i vannet til vannstanden stiger så mye at de kan få tak i larven.

Videoer: Se de utrolige forsøkene

Delfin ser seg speilet:

Orangutang får flekk i pannen:

Kornkråke fyller beger med steiner:

Les mer om forskjellen mellom mennesker og dyr

Les mer om "Jakten på en liten forskjell" i artikkelen fra Illustrert Vitenskap. Hent den i sin helhet ved å klikke på knappen under.