Lesula monkey

Ny apeart funnet i Kongo

Forskere gjorde sensasjonelt og tilfeldig funn på ekspedisjon i DR Kongos skoger.

20. desember 2012

Å finne en ukjent primat er ikke hverdagskost. Primatene er en orden av aper som omfatter over 200 arter, og nylig fant forskerne enda en. Funnet er bare det andre i Afrika de siste 28 årene.

Den forbløffende oppdagelsen ble gjort i Den Demokratiske Republikken Kongo av zoologer ved blant annet Lukuru Wildlife Research Foundation. De var ute for å studere et uutforsket skogområde inne i landet da de la merke til en ung marekatt som satt i et bur i byen Opala.

Arten var ny for vitenskapen, men befolkningen på stedet sa at de kalte den for lesula. Ved å undersøke døde lesulaer som var blitt skutt av lokale jegere eller drept av rovdyr i skogen, registrerte forskerne den ukjente artens spesielle kjennetegn og DNA. De konkluderte med at det utvilsomt dreide seg om en helt ukjent art marekatt. Forskerne ga den nye arten det vitenskapelige navnet Cercopithecus lomamiensis etter en elv som renner gjennom området der den lever.

Den nye apearten skiller seg fra sin nærmeste stektning, Cercopithecus hamlyni, ved å ha større øyehuler i kraniet og lysere overkropp. Begge artene er for øvrig de eneste marekattene som har en lys stripe ned langs neseryggen. De to artene utmerker seg dessuten ved at hannens bak og kjønnsdeler er helt uten hårvekst og kraftig blåfarget.

Lesulaene er ganske sky, og de fleste av forskernes registreringer av dem er basert på kalleropene som høres i skogen. Artens habitat er ikke truet av skogfelling, men forskerne frykter at den nye marekatten i stedet kan være truet på grunn av for intens jakt fra lokalbefolkningens side.