Abe menneske

Med tid og gunstige forhold ville aper i teorien kunne bli like intelligente som mennesker.

© 20TH CENTURY FOX

Kan aper utvikle seg til mennesker?

Hvis sjimpansenes gener er 99 prosent identiske med våre, kan de utvikle seg til å bli mennesker?

29. november 2017

Mange evolusjonsbiologer er enige om at det ikke er noe teoretisk i veien for at aper under de rette omstendighetene og med massevis av tid til rådighet vil kunne utvikle intelligens på nivå med eller større enn de vi har.

Det er det scenariet som blant annet utspiller seg i science fiction-romanen «Apenes planet», som har vært grunnlaget for flere filmatiseringer.

Sjimpanser og mennesker kan ikke få avkom

Men evolusjonsbiologer mener derimot at det ikke er realistisk at for eksempel sjimpanser, som er menneskets nærmeste slektning i dyreriket, kan utvikle seg til å bli til mennesker.

For selv om sjimpansens DNA bare avviker fra menneskets med om lag 1 prosent, vil det kreve store endringer i arvematerialet.

Det er ikke bare selve kroppsformen som må endres på. DNA-et måtte også være så tett på vårt at de ville kunne få levedyktig avkom med mennesker.

Biologer har fortsatt ikke funnet bevis for at det noensinne har skjedd at to arter som har blitt skilt av evolusjonen, har blitt spleiset sammen igjen.

Fordyp deg i hver eneste detalj av vårt fantastiske univers med et abonnement på Illustrert Vitenskap

Evolusjonen kan ikke gå baklengs

Hvis vår nærmeste slektning, sjimpansen, skulle utvikle seg til menneske, ville det kreve en rekke usannsynlige evolusjonsmessige trinn.