Makakaber har stemmebånd som kunne latt dem snakke.

Apers stemmebånd er bra nok til språk

En studie viser at aper er utstyrt med alle redskapene til å uttale lyder som er avgjørende for menneskespråk. Hjernen er likevel for primitiv til å utnytte det.

17. januar 2018 av Jakob Mikael Espersen

"Will you marry me."

Det virker nesten utenkelig at aper plutselig skulle spørre dyrepassere eller besøkende i jungelen om et giftermål.

Men i en ny studie har amerikanske forskere vist at aper faktisk er utstyrt med et stemmebånd som kan levere de magiske ordene.

KLIKK OG HØR hvordan apen ville snakke hvis den hadde hjernen til det.

Copyright Tecumseh Fitch/University of Vienna

I studien tok forskerne røntgenbilder av makakapen Emiliano mens den spiste, gjespet og laget lyder.

Ved å sammenligne 99 ulike bevegelser i Emilianos stemmebånd med røntgenbilder av menneskers stemmebånd har forskerne vist at aper har nok fleksibilitet til å produsere de samme lydene som blir brukt i for eksempel engelsk.

Fordyp deg i hver eneste detalj av vårt fantastiske univers med et abonnement på Illustrert Vitenskap

For å finne frem til Emilianos stemme la forskerne skanningsresultatene inn i et dataprogram som laget stemmesimuleringer.

Hjernen begrenser apen

Evolusjonsforskeren Charles Darwin mente at apenes primitive hjerne hindret dem fra å snakke.

Senere har mange biologer og språkforskere derimot hevdet at det er manglende fleksibilitet i lepper, tunge og strupehode som er problemet.

Men Emilianos stemmeorganer viser at det såkalte vokalrommet i aper nærmest er identisk med det mennesker har, og at apen kan uttale ord med kompliserte vokaler som A, E, I, O og U.

Ifølge forskerne hadde Darwin derfor rett i sin teori: Apenes begrensning ligger i hjernen, som i motsetning til menneskehjerner ikke har utviklet evnen til å kontrollere stemmebåndet.