Salamander eggs

Alger tar bolig i en salamander

Biologer har oppdaget en ekstrem form for symbiose mellom en alge og en salamander

5. september 2011

To forskjellige arter kan leve så tett at det er snakk om en symbiose der begge parter får noe ut av alliansen. Det er gammelt nytt for biologer. Men nå overrasker en liten alge og en salamander med en hittil ukjent og uvanlig intim form for samliv.

Det var forskere blant annet ved Dalhousie University i Halifax, Canada, som oppdaget partnerskapet mellom den encellede algen Oophila amblystomatis og den prikkede salamanderen Ambystoma maculatum, som lever øst i Nord-Amerika. Disse to artene lever så nært at algen rett og slett har flyttet inn i salamanderens celler. Salamanderens immun-forsvar burde ha avvist et forsøk på invasjon i kroppens celler, men det skjer ikke.

Algae in salamander cells

Undersøkelser har vist at både salamanderen og algen får mye ut av samlivet, og det er grunnen til at algen tolereres, sier forskerne. Algene forbereder ankomsten når salamanderen legger eggene i vannet. Når salamanderfosterets nervesystem oppstår, frigir fosteret nitrogen. Nitrogenet blir algens inngangsbillett, for algen gomler nitrogenet i seg og stortrives.

Det er noe forskerne kan se i mikroskopet, men nærmere bestemt hva algen foretar seg for å komme inn i cellen, vet man ikke. Som takk for nitrogenet skaper algene sterkt etterspurt oksygen og karbohydrat til salamandercellene. Fosterceller som ikke er ”infisert” av alger, har lengre klekkingstid, fastslår forskerne.