4 ting du ikke visste om hunder

De kan mer enn å logre med halen og være menneskets beste venn. For eksempel kan de forlenge livet ditt.

24. april 2018

1. Hunder hjalp tidlig til med jakt

I ørkenen i Saudi-Arabia har forskere fra Max Planck-instituttet i Tyskland funnet over 1400
steinutskjæringer som viser scener med hunder i bånd og mennesker på jakt etter andre dyr.
Forskerne mener de er 9000 år gamle. Det er første gang forskere finner et vitnesbyrd om at hunder ble brukt til jakt så tidlig.

Tegninger fra klippe i Saudi-Arabien
Tegninger fra klippe i Saudi-Arabien © Maria Guagnin/Freie Universität Berlin

2. Hundeeiere lever lenger enn andre

En ny studie fra universitetet i Uppsala viser at hundeeiere lever lengre og har færre problemer med hjerte/kar-sykdommer enn andre. Ifølge forskerne kan det skyldes at hundeeiere får mer mosjon. Immunforsvaret blir kanskje også styrket fordi hunden utsetter eieren for flere mikroorganismer.

3. Hunder er smartere enn katter

En klassisk diskusjon mellom hunde- og katteeiere er kanskje avgjort. Forskere fra USA har kartlagt antall celler i dyrenes hjernebark, som har med tenkning og kompleks atferd å gjøre, og forskningen tyder på at hunder er intellektuelt overlegne. Hunder har 530 millioner hjerneceller, mens katter bare har 250 millioner.

4. Sinne får hunder til å slikke seg om munnen

Når hunder ser bilder av sinte mennesker og aggressive hunder, reagerer de mest på menneskene – ofte ved å slikke seg om munnen. Ifølge forskerne skyldes det at hunder gjennom årtusener med samliv med mennesker har lært at visuell kommunikasjon er effektivt overfor mennesker.

Vil du lese mer om dyr? I hver utgave av Illustrert Vitenskap kan du bli med til dyrenes forunderlige rike og oppleve hvorfor dyrenes paring er livsfarlig, hvordan de kommuniserer med hverandre, og hvilke dyr som har tilpasset seg best. Tegn et abonnement nå, så kvitterer vi med dyrisk godt tilbud:

• To utgaver av Illustrert Vitenskap.
  • En måneds fri tilgang til en lang rekke e-magasiner, som National Geographic, Bo Bedre og Historie.
  • En bluetooth-høyttaler fra Sonitum.

For bare 49,50 kroner – du sparer 457 kroner.